Så har det gått...

Så har måndag och tisdag gått. Måndagen gick ut på att fira Mammsing och Jullanbullan. :D I söndags cyklade vi förresten broarna runt. Ljuvligt! Upptäckte dock imorse att min cykel har punktering. Hade skitbråttom till järndroppet och fick ta Julias lilla cykel som har trasiga växlar (det är bara ettan som funkar) så ni kan ju tänka er hur jag såg ut! ;)

Igår var det heldag i Luleå. Först en massa skapande, sen två museumbesök. Vi gick på gruppen M2's utställning, 3 av 10 människor från Kibera, ett slumoråde stort som gamla stan som tymmer 1,6 miljoner människor där alla bor i kåkstäder. Dom kämpar bland annat mot könsstympning av kvinnor, rätt för homosexuella och en hel massa andra saker. Dom arbetar också mycket med barn, och menar att barnen genom att uttrycka sig genom konsten får bearbeta jobbiga händelser. Dom startade sin verksamhet i en gammal pub och nu är dom så stora att dom vill utvecklas och bygga ett artcentre för att få större utrymme för allt skapande. Tydligen har elever från Chalmers designat ett helt ekologiskt sanitetssystem och andra elever designat byggnaden som kostar 61 000 kronor att bygga. 61000 KRONOR! Det är hur lite som helst! Den svenska tolken berättade att det är en astronomisk summa för killarna, som lever för omkring 2 kronor per dag. Då förstår man hur bra vi egentligen har det alltså. Jag önskar att jag kunde ge dem allt jag har, och jag hoppas verkligen att dom får ihop sina pengar. Dom kör mycket återvinning också som dom säljer på marknader. Med hjälp av lite glad, skruvar och annat berättade tolken att dom gör oerhört vackra smycken. Tänk att skapa av ingenting. Jag blir så imponerad.

Så därför kände jag mig självklart splittrad när vi gick på nästa utställning som någon Wolter gjort (har jag för mig). Lite små oljemålningar och kollage ur porrtidningar och grejer. Vissa saker skulle hon ha 29 000 för. Visst förstår jag att hon måste ha lön för att få det att gå ihop. Men om man jämför med killarnas enorma tavlor (där den dyraste kostade 7 000) känns det lite... orättvist.

Kvällen spenderades hur som helst med Elin. Vi såg Prince of Persia. Och jag måste bara säga. Jake (Gyllenhaal) I love you! <3 Filmen skulle inte vara något utan hans stora, blå ögon. Haha är lite småkär. ;) Sen gick jag nattpromenad. Var väl hemma kring halv 2. Vet ni hur vackert Älvsbyn egentligen är? Så himla fint. :) Det regnade lite och luktade kobajs deluxe så jag snodde med mig en häggblomma som jag gick och sniffade på. Sen genomförde jag operation sandiga maskar som gick ut på att kasta bort alla slöa maskar från trottoaren. ;) Hittade också en korggunga (min nya favorit på lekparker) som jag gungade i. Dom är helt enkelt ljuvliga! <3 Och sen bar det av hem. Är så härligt att bara lyssna på tystnaden och en massa fågelkvitter ibland. :)

Idag har jag varit och fått järndropp. Dom tog en hel massa prover så nu är jag väl typ en liter blod lättare. ;) Nu ska jag alldeles snart iväg igen, sen hem och äta, sen iväg igen för att träffa Älgis! (Sara). Kul, kul! :D Bilder från senaste dagarna kommer senare!

Pling! /H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0